Greklandsresan

Tja! Kom hem igår vid 18-tiden. Man, I'm tired! Och MAN, jag vill tillbaka! Usch på Skåne och Sverige, puss på Grekland.
Eftersom jag är sämst på att minnas vilken dag i ordningen vi gjorde allt vi gjorde, tar jag varje plats vi besökte i en klump. Hm, konstigt förklarat, men ni förstår nog när ni blickar nedåt, hehe. Here we go!

Aten 16-20 juni.
Aten, Aten, Aten! Vilken stad! Det första intrycket/tanken var "Fint! SMUTSIGT!". Vi bodde på ett hotell som låg i utkanten av centrum, cirka 10 minuters metro till stadens absoluta centrum. Mycket liv på gatorna, folk satt utanför portar och bara "satt", if you know what I mean? Otrolig skillnad mot exempelvis Sverige, här är det så jävla tryggt om man jämför med andra länder såsom Grekland.
Anyway, vi gjorde en hel jäkla del i Aten, vilket kanske inte är så konstigt då det finns SÅ MYCKET att se! Stadens akropolis besöktes såklart, Parthenon var mäktigt, men häftigast av allt där uppe var nog "Porch of the maidens" och Dionysus teater. Men allt var såklart väldigt mäktigt att skåda. När man kom upp från metron möttes man först bara av en massa restauranger, men gick man cirka tjugo meter till vänster uppenbarade sig akropolis framför en. Fantastiskt!
Vad gjorde vi mer? Besökte Zeus tempel - oh my God! Det var verkligen häfigt! Senare idag eller imorgon ska jag lägga upp lite bilder och då kommer ni förstå hur häfigt det var. Så stort! Väldigt, väldigt mäktigt! Man fick svindel om man stod precis vid templet och blickade upp, väldigt högt!
Vi gick på nationalmuseet vilket var väldigt intressant (fan vad mycket 'väldigt' jag använder mig av ... Äh, ni får vänja er vid det! Hahah), så mycket man funnit, så mycket väl bevarat! Häftigast var nog bronsstatyerna, wow!
Agoran och vindarnas torn var för mig det mäktigaste i Athen - man kunde verkligen föreställa sig hur det såg ut för länge, länge sedan, så väl bevarat var platsen! Väldigt vackert.
En dag tänkte vi besöka Kerameikos, men den dagen var det en stor jävla marknad i närheten av platsen, så vi hittade inte stället. Vi gick och gick, och när vi väl hittade stället var klockan någon minut över tre - stället hade stängt ... Fan. Nästa gång!
Vad gjorde vi mer i Athen? Vi besökte Syntagmatorget, en plats som för tillfället är i fokus pga protesterna i huvudstaden. Första gången var jag där med mina bröder, vi bestämde oss för att ta en kvällspromenad genom staden och hamnade till sist på torget och fick ta del av en stor folksamling . Just då var det ingen större kalibalik men vi drog oss ändå därifrån för säkerhets skull. Under promenaden gick vi även förbi många vackra byggnader som kantrar stadens centrum, bland annat universitetet - vacker byggnad.
Hm, vad mer? Kommer inte på något mer specifikt, men ja, mycket småsaker. Besökte fina (och mindre fina ...) restauranger o.dyl.

Poros 20-26 juni.
Det enda jag kan säga om Poros är att det är riktig jävla kärlek. I turistboken jag köpte till mamma rådde författaren oss läsare till att inte åka till turistön, men jag säger bara: you're sooo wrong! Sure, det finns inte miljontals gamla tempel o.dyl och själva staden är inte så jättestor. MEN, FAN vad fint det är! Utsikten från lägenheten vi bodde i var a-m-a-z-i-n-g (ni kommer förstå när ni ser bilderna), stranden var fin, vattnet var varmt och vackert turkost, maten var HIMMELSK, människorna var fantastiskt vänliga, allt var PERFEKT. Redan innan vi åkte därifrån bestämde jag mig för att komma tillbaka snart, helst nästa sommar. Seriöst, jag hade kunnat spendera alla mina semestrar på Poros, I'll never get tired of it. Fantastiskt!
Som ni säkert förstår blev det en hel del sol och bad på Poros, men vi besökte även ett kloster och vandrade omkring i den vackra hamnstaden (där jag köpte en sjukt fin turkos klänning. Bild kommer) och i fredags åkte vi på en liten miniutflykt till olika historiska platser över på fastlandet. Vi hade världens bästa och roligaste chaufför som både visade oss det som skulle visas men även små unika godbitar som han ville visa oss. Den trippen var nog det bästa på hela resan!
Poros är verkligen drömmen, jag hade inte tackat nej till att bo där, om man säger så. Hehe. Tills dess får jag nöja mig med att besöka ön flera gånger till i framtiden. Det är paradiset!
Egina 26-27 juni.
Ja, ni läser rätt; "Egina, 26-27 juni.". Egentligen skulle vi vara där till igår, men ja, strejken gjorde att det inte blev så. I måndagskväll berättade den otroligt snälla mannen på hotellet att planerades strejk den 28:e och 29:e - båtar, bussar, metron och möjligtvis flyg skulle påverkas = vi skulle inte komma över till fastlandet = vi skulle inte hinna med vårt flyg, om det ens skulle gå.
Därefter gick allt i en rasande fart: när vi fick veta ovanstående information var klockan ungefär halv åtta på kvällen. Den sista båten (som de inte var helt hundra på skulle köra, än mindre ha fem lediga platser) gick klockan nio. Vi packade blixtsnabbt ihop våra saker, ringde en taxi, sade farväl av den snälla personalen på hotellet och åkte iväg. Klockan halv nio var vi vid hamnen, biljetter fanns kvar, vi åkte! Phew!
Så vi fick inte se så mycket av Egina, tyvärr. Men vi hann iallafall besöka templet i närheten av hotellet, det ska tydligen vara det mest sevärda på ön så vi hade ändå tur att vi hann se den! Väldigt synd att vi inte hann med allt annat, även om det inte hade varit värst mycket då vi bara skulle stanna tre nätter. Vi får helt enkelt komma tillbaka någon annan gång och då kommer vi definitivt stanna på samma hotell igen då de som jobbade där var guld! Och då får vi även bada på öns största strand som låg femtio meter från hotellet, vilket vi inte hann göra nu. Hehe.
Pireaus 27-29 juni.
Vi kom fram till den lilla hamnstaden utanför Aten vid tio på kvällen med en mission i tankarna = hitta ett hotell! Två snälla taxichaufförer hjälpte oss på den biten och en kvart efter "landning" på fastlandet stod vi vid hotellet. Helt okej hotell som låg nära till allt. Ingen av oss hade den blekaste aning om vad som fanns och vad som hände i Pireaus. Vi spenderade bara några timmar vid hamnen när vi skulle åka till Poros, that's it. Vi orienterade oss lite i olika områden och efter ett tag upptäckte min storebror att det i turistboken rekommenderades ett besök på stadens nationalmuseum så vi drog dit. Och WOW! Det var nästan bättre än Atens! Visst, betydligt mindre, men dess innehåll var nästan bättre! Bäst var bronsstatyerna, framförallt den på Pallas Athena, väldigt imponerande!
Annars gjorde vi inte mycket i Piraeus, förutom att smått oroa oss över flygen.
Ja, och hur gick det då med hemresan? Vi kom till  flygplatsen i god, mycket god tid igår. Vårt flyg skulle gå 13.55, men pga osäkerhet kring hur det skulle gå med den saken kom vi dit redan vid 08.00. Vi möttes av en stor tavla fylld av ordet "CANCELLED". Vi tänkte "Fuck, vårt flyg står inte med än, FAN om det är inställt!". Efter en halvtimme stod flyget med, inte inställt. Men oron slutade inte där, många flyg blev inställda efter ett tag. Vårt blev inte det, pga en halvtimmes försening från Kastrup (eller vart det kom ifrån ...) flög vi inte iväg förrän vid halv tre (grekisk tid), men förutom det var det lugnt och vi kom hem i hela skick! Hehe :)
Summa sumarum var resan OTROLIG. Så mycket jag har sett, så mycket jag har upplevt. Landet är i fruktansvärd kris och som turist märkte man av det tydligt. I Aten syntes många folkhopar med banderoller o.dyl. Man vet inte riktigt vad man ska göra, som turist är det nog kanske bäst att inte göra något allt. Landet är väldigt vackert, Poros med dess skogtäckta berg, Aten med de utan. Människorna är vänliga, maten är god. Öarna är helt fantastiska, man vill verkligen inte åka tillbaks till fastlandet! För mig var Poros som sagt favoriten, I miss it! Ett litet paradis 2½ timme från Aten. Love it. Nästa sommar vill jag tillbaks.
För övrigt är jag väldigt, väldigt, väldigt ledsen över Ryan Dunns bortgång. Don't drink and drive, people, don't drink and drive ... Som inbitet och gammalt Jackass- och Viva la Bam-fan blev jag såklart skitledsen över nyheten och ville först inte riktigt förstå det. Kommer att sakna hans galna upptåg, han är saknad av miljontals människor världen över. RIP, RD!
På tal om Viva La Bam ska jag sätta igång mitt planerade VLB-maraton, har ju ett gäng säsonger här hemma. :) Trots att man sett varje avsnitt tusen gånger tröttnar man aldrig. :)
Hoppas ni vår bra och har en skön sommar! Återkommer senare idag eller imorgon med bilder från resan! :)
Puss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0