Sad

Alltså, sitter och tänker på skolmassakern i Tyskland imorse.
Det är så jäkla sorgligt, främst alla liv som spilldes i otrolig onödan, bara för att en kid med taskig uppväxt och maybe a tuff skolgång går beserk för att han känner sig missförstådd, felbehandlad?
Jag har ingen aning om vilken eller vilka anledningarna till massakern var, det enda jag vet är att det är så otroligt onödigt!

Vet ni vad jag tycker? Att man borde skaffa några slags detektorer i skolorna, som kan avlösa vad kidsen bär på sig. Lite som de på flygplatserna. Jag vet, jag vet att det låter helt hemskt, nästan som ett fängelse.
Men seriöst, vet ni hur mycket skolmassakerna har ökat de senaste åren!? Från 1999 års massaker i Columbine (som van Sant's film "Elephant" handlar om) i USA där 13 människor blev ihjälskjutna, har det inträffat oerhört många i Europa, och i resten av världen! Men framförallt här i Europa, två i Finland, en i USA (Virginia, 33 offer!) med flera.
Det är så tragiskt.

Men hur skall man egentligen gå till väga? Mamma snackade om att det kunde handla om att man skulle ändra ungdomars attityd. Jag kan absolut hålla med henne, men det känns som att flera ungdomar inte lyssnar, igonrerar, himlar med ögonen och går hem och fortsätter att surfa på vapensiter.

Jag tycker att det mesta ansvaret ligger hos föräldrarna. Föräldrarna är de som känner kidsen bäst, vet hur dom fungerar, och kan även märka förändring hos sina barn. En lärare träffar bara sina elever i skolan, de har ingen aning om hur eleven är på fritiden.  Det är de små sakerna, between the lines, det handlar om.

Jag tänker detektorer i skolorna och skärpning från föräldrarnas sida, för detta börjar bli riktigt, riktigt oroväckande, mer oroväckande än det alltid har varit. Vem vet, nästa gång kanske det sker här i Sverige?

Something to think about...

RIP alla offer från i förmiddags.


-----

Puss.
/Liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0