Milk

Jag snackade om den här filmen med en bekant igår, som svar på min fråga kring hur filmen är, svarade han "Se den inte! Det är slöseri med tid, jag somnade efter en timme av den!".
"Hm", tänkte jag. Sean Penn? Emile Hirsch? Somna? - Jag tror inte det!
Så, trots de negativa orden kring filmen, satte jag mig ner och tittade på filmen idag.
Vad kan jag säga? Sean Penn never lets me down. Varesig det är framför eller bakom kameran, aldrig.
Gus Van Sant får mig att rysa lika mycket som jag ryser varje gång jag ser " My own private Idaho" och "Elephant".
För somliga kan jag tänka mig att filmen kan vara dryg, men jag fann den intressant, fångande.
Hela Harvey Milk-historien är något som min generation har verkat se förbi, eller inte ens fått veta av.
Jag visste till en viss grad vem han var och vad som hände (tror inte jag nämner det här, om någon som läser detta tänker se filmen...), men ändå inte allt. Det är väl antagligen för länge sedan för att min generation ska få ta del utav det.
Dåligt, tycker jag. Men bra att dom har gjort en filmatisering av det, det förtjänar Milk, och alla som var delaktiga kring det som hände under 70-talet. Cheers to you. Inte för att jag är homosexuell eller bisexuell, men att dessa ska få rätt att yttra sig, få vara de dom är, det är lika givet som att Heidi Montag och Spencer Pratt gillar att stå framför paparazzifotograferna.

Jag säger bara, se filmen. Den förtjänar alla Oscar den kan få. När filmåret börjar lida mot sitt slut var jag lite besviken över att det inte kommit så mycket bra i år. Förutom "Batman"-filmen, där Heath briljerar och aboslut förtjänar en postum-Oscar (det kallas väl så?) för bästa manliga biroll.
Annars... nej. Och så kommer detta mästerverk och skiner upp som en liten överraskning. Det gillar vi! Sedan kommer även "The Gifted" och "The Reader" någon gång i början av nästa år, båda filmerna starring mästaren själv, Ralph Fiennes. Två filmer jag ser fram emot.

MEN som sagt, se "Milk", se den som fan! Haha, jag kommer ihåg när jag såg en bild tagen från inspelningarna av filmen för några månader sedan, den visar Sean Penn i hästsvans och Emile Hirsch i brunt krull och fruktansvärda 70-talsglasögon. Jag blev lite sådär "Oookej...!", men nu vet jag att resultatet blev fantastiskt. :)

Ha en nice kväll, ya'll, och om ni har tid under allt julstök; - SE "MILK"!

Peace.
/Liv.


Det var den här bilden jag såg för några månader sedan... Sjukt flummig! ^^ :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0