Books and music

Trots att filmen var/är ett misslyckande, är det ingen tvekan om saken att Stephenie Meyer's böcker är fantastiska. Idag införskaffade jag den andra boken i "Twilight"-samlingen, "New moon" ("När jag hör din röst" på svenska), och vad kan jag säga? Av de 594 sidorna har redan 300 lästs - det säger allt om hur fångande och fantastisk boken och böckerna är.
Jag hoppas verkligen att nästa film, som kommer nästa år om jag inte misstar mig helt, sträcker upp sig ett antal snäpp i kvalitetstrappan, att dom byter ut regissören (något som jag faktiskt har läst om, men man vet aldrig, det kan bara vara rykten).

Så jag har suttit och läst i ungefär åtta timmar nu (boken är på engelska, of course, så där har jag ett svar till varför 300 sidor tagit så många timmar att läsa), samtidigt som musiken ljudit ur hörlurarna. Vilken fantastisk kombination. Vacker bok och vacker musik.
Mycket musik har lyssnats på, mycket bra musik. Jag insåg hur mycket fantastiskt bra musik det egentligen existerar.
Ikväll har följande spelat en stor roll för mina rysningars del:

OUTCAST
Det är plattan "Idlewild" som spelats, en skiva som jag fick i julklapp nu. Dock är Outcast inte något nytt i mina musiköron, o nej. Outcast var faktiskt det första hip hop/r'n'b-gruppen som jag fullt ut gillade. Allt som kommit ut från dom, allt jag har kommit över, har jag älskade, riktigt mycket. Favoriten för kvällen är det fantastiska stycket "Morris Brown", som milt sagt är ett jäkla mästerverk. Perfection, folks, perfection.

GUNS N' ROSES
Tja, jag behöver väl inte kommentera ovanstående band så mycket, då ni som läser min blogg vet ganska tydligt och klart att jag älskar de gamla glammarnas nya skiva, "Chinese Democracy" jävligt mycket. Men tja, vad ska man säga? Fantastisk musik!

ALEKA'S ATTIC
Av det lilla antalet låtar av Aleka's Attic jag har på datorn älskar jag varenda stycke, speciellt låten "Across the way", som är bland det vackraste stycket jag någonsin har hört. Dock är favoritlåten just nu "Blue period", ett stycke som är... magiskt, vackert, allting bra. Lägger upp videon nedan för er som är intresserade över att höra den, I recommend it.

LINKIN PARK
Haha, ja tro det eller. Om jag ska avslöja någon, som kanske av rätt många, anses pinsamt, eller whatever you want to call it, så har jag alltid gillat Linkin Park. Kanske inte alltid lyssnat på dom, fick deras första platta av min mormor när den kom ut, och deras senaste platta i julklapp nu, och tja, vad ska jag säga? Deras första skiva är ett riktigt mästerverk, det är så komplett, så 100%, så otroligt fantastiskt. Nya skivan är, tja, hrm, ungefär 80% kanske, inte fullt lika komplett som det första albumet, men första gången jag såg/hörde videon till låten "Bleed it out" blev jag nyförälskad i bandet, låten är en låt som jag verkligen fullt ut älskar.

DAYS OF THE NEW
Lilla Days of the New/Travis Meeks. En sak jag kan säga är att hade det inte varit för att Travis var inne i ett drogberoende under bandets på-väg-att-bli-riktigt-stora-tid under mitten/senare delen utav 90-talet, hade detta band, denna man, varit väldigt well known, kanske en utav de största och mest respekterade i musikbranchen. För den här musiken, den är fullkomligt fantastisk. Jag vet inte riktigt om det finns ord som kan beskriva dess potential, dess otroligt kraft och dess otroliga känslor. Jag tänker gång på gång hur otroligt synd det är att Travis inte har blivit större än vad han är, det säger en del om svårt det är att lyckas, att lyckas så mycket som man är värd att lyckas. För Travis förtjänar det, det gör han verkligen, och jag hoppas att alla ni där ute en dag inser detta ni med och inser storheten i Travis musik. Lovely.


Hoppas ni har en skön lördagskväll/natt, allesammans!

Peace.
/Liv.

THE VIDEO
Alekas Attic - "Blue period"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0