Filmtajm

Jag älskar filmer. Konstigt va? Jag älskar många filmer, och mina favoriter ska jag nu berätta för er, och även ge små smakprov på. Enjoy!

My own private Idaho (1991) Actors: River Phoenix, Keanu Reeves, Flea

Mike (River) har drabbats av narkolepsi, alltså att han helt plötsligt kan falla i djup sömn när omgivningen blir för påtryckande. Detta besvärar honom väldigt mycket, då han livnär sig på att umgås i skumma och obehagliga kretsar, bl.a. får han ihop pengar genom att prostituera sig.
Scott (Keanu) däremot kommer ifrån ett väldigt välbärgat hem, men ändå lever han som han har lärt sig. Han umgås i samma kretsar som Mike, mest för att göra ett slags uppror mot sin stela farsa.

Det är en väldigt, väldigt känslig historia. River gör rollen som Mike helt fantastiskt, det är bland annat i den här filmen som man verkligen förstår att han var sin tids bästa skådespelare. Keanu kommer inte långt efter han heller, och han är, enligt mig, en av vår tids bästa skådespelare.
Dialogen mellan Mike och Scott är helt out of this world, det är så mycket känslor, man märker verkligen att River och Keanu var väldigt nära vänner även i det "vanliga" livet.
En liten rolig parentes är att Red Hot Chili Peppers basist Flea intar rollen som en Scott och Mikes vänner. Vad ska man säga? Han passar verkligen i rollen!
För er som inte har sett filmen rekommenderar jag er väldigt starkt att se den, den är utan någon som helst tvekan 90-talets bästa film.

Här kommer ett klipp, där Mike berättar om sina Riktiga känslor för Scott. Väldigt, väldigt vackert. Njut.



The Village (2004) Actors: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody mfl.

Det här är min favoritfilm all over, som de flesta vet.
I en liten by mitt i en skog någonstans i Pennsylvania finns ett litet samhälle som lever helt avskiljt från omvärlden. Deras levnadssätt är lite likt amishkulturen, men jag tror inte att dom ska vara amish, tror jag iallafall...
Det är ett väldigt lugnt, fridfullt och harmoniskt samhälle, dom använder sig inte utav pengar, då byns "ledare", The Elders, anser att pengar är en synd och något ondskefullt, pengar gör en ond.
Trots att byn på ytan ser ut att vara hur fridfull som helst, störs den utav dess omgivning, runt om i skogen lever det varelser. Ingen vet hur dom ser ut, då ingen har sett dom, förutom några av The Elders.
Varelserna har dock aldrig gjort något skada för byn, då man för länge sedan gjorde en överenskommelse med dom om att - Så länge ingen av invånarna går igenom skogen för att komma till staden som ligger utanför skogen, kommer ingen av varelserna göra något intrång i byn. Detta har funkat i åratal, dock brukar man kunna göra hur varelserna "ylar" allt som oftast (Detta ger för övrigt en jävligt bra och creepy stämning hela filmen igenom).
Allt funkar som det ska - Framtills att en olycka sker och en av invånarna, Ivy, frågar The Elders om tillstånd att gå igenom skogen.
Ni kanske tycker att det låter som en dålig film, men jag ska säga er det att fotot i denna filmen är så Fruktansvärt bra, skådespelarna gör ett fantastiskt jobb, speciellt Bryce Dallas Howard (JA,  Ron Howards dotter) är helt underbar.
Filmen ger en sådär läskigt mycket rysningar och den är otroligt spännande rakt igenom.

Klippet ni ska få se är väldigt creepy, if you ask me.


Gladiator (2000) Actors: Russel Crowe, Joaquin Phoenix, Richard Harris

En klassiker som står högt på mångas "favoritfilm"-lista. Även på min.
De flesta har nog redan sett filmen så jag ska inte berätta allt för långt om handlingen, that's just lite halft onödigt.
Maximus (Russel Crowe) har efter flera års krigande mot germanerna vunnit och lett Rom till seger och han är hyllad av varenda människa - speciellt av kejsaren av Rom själv.
Kejsaren erbjuder Maximus att ta makten efter honom, dock är Maximus väldigt osäker då han helst av allt egentligen vill åka hem till Spanien där hans fru och hans son väntar på honom, men han säger att han ska tänka på det.
Kejsarens son Commodus (Joaquin Phoenix) blir helt förfärad och sårad när han får veta vad hans far har bestämt sig för, han blir så arg och ledsen att han dödar sin egna far innan hans far har yttrat sig om sitt beslut för omvärlden. Commodus blir kejsare och låter sig bestämma att Maximus ska avrättas.
Maximus kommer undan, åker hem till Spanien och märker till sin fasa att hans fru och son blivit brutalt mördade. Nästa gång han öppnar ögonen har han tillfångatagits av slavhandlare. I Nordafrika tränas han till att bli gladiator och för att till slut komma dit han vill - till Rom för att hämnas på Commodus.

Detta är en film som är väldigt svår att förklara sina känslor för, iallafall om ni frågar mig.
Visst, Russel Crowe gör ett äckligt bra jobb som Maximus, hela hans utveckling under filmen är makalöst bra agerad. Men den som jag ser som filmens absolut bästa skådespelare är Joaquin Phoenix.
Hans tolkning av Commodus är helt... jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Han gör rollen så bra, man blir verkligen arg, äcklad, förbannad, ledsen, GALEN när man kollar på filmen. Han är verkligen ett psyco. Alltså, inte Joaquin själv, utan Joaquin som Commodus. Och ett psyco är just vad han skulle vara.
Det var bra att han blev nominerad till en Oscar för rollen, jävligt synd och konstigt att han inte vann den.

I det här klippet blir man verkligen rädd för Joaquin... Fantastiskt skådespel.



SÅDÄR!
Där var mina Top 3. Hoppas ni enjoyade det lite iallafall.
Have a nice day!
Peace.
/Liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0