Eurovision points

Tja!
Eurovision-final igår då... Azerbaijan vann, och det ... Tar istället och gör en liten utvärdering av gårkvällens final! Utgår från ordningen på finalens startfält, kommentarerna baseras både på gårkvällens prestation och min allmänna åsikt och låten/numret. Hihi, sånt här är kul!
Alright, here we go ...

1. FINLAND. Paradise Oskar - "Da Da Dam"
Hm. Den här låten är i samma stuk som Sveriges bidrag förra året, "This is my life", fast snäppet bättre. Det är en fin refräng, killen sjunger O.K men det är något med låten som inte riktigt räcker. Gårkvällens framträdande var inte lika bra som i semifinalen. Nervositet? Mycket möjligt. Jorden i bakgrunden är riktigt mäktig, men det räcker inte för Finlands bidrag. Han kom på plats 21, vilket är lite väl långt ner I you ask me, men sådana här låtar håller inte i en tävling full av "dunka dunka"-låtar. Sverige kom inte ens till final förra året, that says it all.
Finland förtjänade en bättre plats, men jag kände på mig att de skulle hamna en bit ner!
BETYG: 2,5 av 5



2. BOSNIEN OCH HERCEGOVINA. Dino Merlin - "Love in Rewind"
Det här gillar jag! Eller rättare sagt: Delar av den här gillar jag! Det här är en låt som får mig glad, den är lite småmysig, ibland på gränsen till smörig och något upprepande (men vilken låt är INTE det i ESC?), men den har ändå något och detta något gillar jag riktigt mycket. Låten var en av favoriterna inför finalen och hamnade på en sjätte plats efter att ha fått flest tolvor av alla länder (5 st).
Gårkvällens framträdande var bra, eller rättare sagt: så bra det kan vara. Jag gillar inte numret; det känns väldigt ... random. Värst är killen som spelar ... vad spelar han? Trumpet? Saxofon? Något instrument spelar han. Anyway: den här killen springer HELA tiden omkring på scenen, gör desperata försök att få igång publiken och står ibland med resten av bandet och spelar på sitt instrument. Det känns lite ... konstigt. Han passar inte riktigt in. Det förstör numret. Men allt som allt gillade jag Bosniens nummer, framförallt låten. Mysig och positiv!
BETYG: 3,5 av 5



3. DANMARK. A friend in London - "New tomorrow"
Danmark, Danmark, Danmark. Såhär är det: Jag gillar, eller nej; älskar, Andreas Johnson. Det säger nog allt om vad jag anser om vårt grannlands bidrag? Jag såg finalen av Danmarks svar på Melodifestivalen och redan då hörde man liknelserna med "Sing for me". Visst, det är inte ett MEGA-plagiat men det är fortfarande tillräckligt mycket stulet för att jag ska irritera mig något fruktansvärt.
Men, låten är bra, den är ju det (beror ju fan på att den är snodd!). Killarna i bandet är "hippa", eller de vill nog åtminstone framstå som det. Bar rygg och frilla i stil med Irlands bidrag. Refrängen sätter sig, men den är ändå något svag. Det håller inte riktigt, vilket man märkte på resultatet. Numret är O.K, sångaren springer runt lite och peppar publiken, en boll sparkas and so on. De kom 5:a, vilket är jättebra, men det var nog en del som hade tippat på vinst. Jag är glad att de inte vann, isåfall borde de ha tackat Andreas Johnson.
För min del hade de fått hamna längre ner på resultatlistan, enligt mig förtjänar de inte succé med en så pass snodd låt. Men det är bara min åsikt!
BETYG: 2,5 av 5



4. LITAUEN. Evelina Sasenko - "C'est ma vie"
Tjejen kan sjunga, ingen tvekan om det. Jag är jävligt glad över att hon bytte klänning inför Eurovision. Den hon hade på landets uttagningar var fruktansvärd, det går inte ens att förklara med ord. Men som sagt; finalens mest proffsiga röst, man njöt verkligen! Tyvärr fungerar verkligen inte låten, den är verkligen en klassisk Disney-dänga. Det kändes lite som en musikal, vilket än den scen hon hör hemma på. Hade varit intressant att se/höra hur hon hade fungerat med en mer "hipp" låt, jag tror hon hade varit grym! Eller så är hon allt för djupt nere i musikalträsket...
Framträdandet igår var jättebra, som sagt. Pampigt och perfekt, men som sagt, fel forum. På grund av det hamnade hon på en 19:e plats, vilket helt och hållet beror på låten.
BETYG: 5 av 5 när det kommer till rösten, 1,5 av 5 när det kommer till låten.



5. UNGERN. Kati Wolf - "What about my dreams?"
Alltså: jag hatar den här låten. Den var favorittippad inför finalen, en sjävklar vinnare. Synd bara att stylisten och koreografen var de sämsta i sin klass. Jag ville spy. Har aldrig sett något så tråkigt! Hon stod ju bara där! Hon stod ju bara där! Samtidigt dånade värsta eurodiscolåten som förtjänade ett lika "dampigt" framträdande. Men nej. Istället trär man på en ful ljusblå trasa på stackarn och ber henne stå stilla/så runt och röra på höger/vänsterarmen låten igenom. Och hon sjöng dessutom som en kratta. Usch. Kom igen! Hade numret/kläderna varit betydligt bättre hade Ungern helt klart kunnat vinna skiten, för det här är en låt Europa röstar på.  Istället hamnade de på en 22:a plats, vilket de helt klart förtjänade.
BETYG: 0,5 av 5



6. IRLAND. Jedward - "Lipstick"

Hahahah. Alltså. Det finns knappt ord för hur mycket jag avskyr den här tvillingduon, otroligt uppmärksamhetskåta, irriterande, dampiga människor. Dock är låten ok, eller rättare sagt; refrängen är bra. Den sätter sig, jag gillar den helt enkelt! Men annars, njae. Sure, deras grej är inte direkt att sjunga och det är inget fle med det, de är mer underhållare än "Whitney Houstons". Men live blev det fan bedrövligt, igår ville jag bara springa iväg från vardagsrummet (vilket jag tror att jag gjorde; kisspaus, you know). Det går inte att koncentrera sig på deras "roligheter" på scen när de sjunger så bedrövligt att man vill slita av sig ögonen.
Men numret är ändå bra, man kommer ihåg det/dem, och de lämnar en ändå något glad (trots irritation över falsksången). Inför finalen var de favorittippade men hamnade ändå bara på en 8:e plats. Hade tippat på top 5, men icke. Skönt. Haha. Tänk om de vunnit... Fy fan.
BETYG: (för att refrängen är bra) 3 av 5



7. SVERIGE. Eric Saade - "Popular"
När Melodifestivalen gick av stapeln var Saade's låt inte favorittippad här, kan jag berätta. När han vann blev jag riktigt pissed. Vad fan? Har inte svenska folket någon form av musiköra? Bedrövlig eurodiscopopskit.
Igår gick det dock jävligt bra för Saade, något jag faktiskt inte trodde. Eller, jag trodde att det antingen skulle gå asbra eller bedrövligt. Trots att låten är sämst måste jag ändå säga att numret är GRYMT. Dansarna är skitbra, glassplittersaken är häftig och helheten är riktigt bra. Men killen kan inte sjunga, knappt heller dansa. Men är snygg, det är han, och det vann han mycket på. Sverige vann sin semifinal med 20 poäng före Danmark. Eric var just populär, vilket ledde till tredjeplatsen igår. Jag tycker han gjorde bättre ifrån sig i torsdag, det var nog en del nerver inblandade igår, vilket syntes tydligt. Men det gick ju bra ändå!
BETYG: 1 av 5 för låten, 4,5 av 5 för numret.



8. ESTLAND. Getter Jaani - "Rockerfeller Street"
Det finns inte mycket för mig att skriva här. Jag H-A-T-A-R den här låten! Jag hatar numret, jag hatar tjejen (förlåt, men true), jag hatar allt, allt , allt! Huvudvärkslåt och när den spelades igår var det dags för mitt andra toalettbesök för finalen. Förstår inte hur den här kunde vara favorittippad, den är ju fruktansvärd! Det enda pluset är "rekvisitan"; jag gillar de små "höghusen" som dansarna poppar upp ifrån under den andra versen, om ni minns... Annars: nej, nej, nej! Förstår att den hamnade på en 24:e plats, för det här är fruktansvärt!
BETYG: 0 av 5



9. GREKLAND. Loukas Giorkas feat. Stereo Mike - "Watch my dance"
Å, tänk om de hade skippat den fruktansvärt töntiga rapparen och gjort en låt av det hela! Jag gillar idén, jag gillar det klassiska, pampiga, storheten i det hela. Men det räcker inte och det når inte ända fram när en töntig rappare är inblandad. Sångaren är däremot duktig, riktigt fin röst och snygg som få (hehe), vilket (precis som med Sverige) ger röster. Jag gillade Grekland, numret igår var bra, dansarna är riktigt grymma (älskar när de slänger sina kavajer, snyggt!) och sångaren sjöng lika vackert som vanligt. Jävla Stereo Mike, varför skulle du förstöra? De hamnade ändå på en 7:e plats vilket var lite förvånande. Trodde de skulle faila totalt pga av rapparen. Roligt att fallet inte var så!
BETYG: Loukas: 5 av 5, Stereo Mike: 0,00 av 5, Låten i helhet: 3 av 5



10. RYSSLAND. Alex Sparrow - "Get you"
Haha, vilken tönt! Alex Sparrow's blick gjorde mig så otroligt irriterad! Den utstrålande "Tja, I'm hot, and I know it, and I also know that you all want me!". Men så fel han hade. Vilken självgod liten jävel. Fruktansvärd låt, tråkig artist, bra dansare. Ryssland hade ett enormt ego när de gick in i tävling, dock blev det inte som de trodde då de hamnade på plats 16. Vet inte riktigt vad de beror på, det kan ha med att göra att låten inte riktigt hade "det". Den hade potential, men den kändes liksom inte riktigt färdig, if you know what I mean. Det höll inte för Ryssland den här gången. Enda pluset går till delen efter andra refrängen, vet inte vad det kallas, det var grymt iallafall. Handlade om cirka 5 sekunder, heh. Annars, no, no, no.
BETYG: 1 av 5



11. FRANKRIKE. Amaury Vassili - "Sognu"
Fan vad jag älskade den här låten inför gårdagens tävling! Jag såg verkligen fram emot att höra den live, vilken fantastisk pipa och vilken magisk låt! Jag trodde inte på seger, men ändå top 10. Frankrike hamnade på 15:e plats och jag tror det både beror på låten - sådant här fungerar tyvärr inte i ESC - och på sångaren - sjöng inte Vassili fel i första refrängen? Det lät iallafall så. Nerver, antar jag. Väldigt synd! Han såg väldigt osäker ut, återigen - antagligen nerver. Plus till bakgrunden, riktigt vackert! Men väldigt synd att han inte levererade så pass bra som jag hade hoppats på. Men fortfarande: väldigt vacker låt!
BETYG: 2,5-3 av 5



12. ITALIEN. Raphael Gualazzi - "Madness of love"
Vilken överraskning! Andra plats för Italien, något INGEN hade tippat på! För min del en väldigt rolig överraskning! Älskar den här låten, det här är musik som ligger mig nära. Dock trodde jag inte att det skulle fungera ute i Europa, men tydligen så! Sången var inte riktigt på top, men jag tycker inte det gör så mycket då låten och framförandet är så fantastiskt! Riktigt roligt att Italiens comeback i tävlingen gick så pass bra! Härligt att lite "riktig" musik lyckas i tävlingen! Topp!
BETYG: 4 av 5



13. SCHWEIZ. Anna Rossinelli - "In love for a while"
Jag blev riktigt förvånad över att den här låten gick till final, trodde den var chanslös med tanke på att framträdandet var så SJUKT tråkigt. Och vad fan, snacka om att inte komma på tillräckligt med text när man sjunger "Na, na, na" i en halv minut!? Nej, usch det här fungerade inte för mig! Och tydligen inte heller för resten av Europa då låten faktiskt kom sist. Tycker inte den förtjänade en sista plats, vet ett X antal låtar som platsat bättre där. Men ja, det har nog med framträdandet och "segheten" i låten att göra. Ett plus för att hon ändå hade en rätt fin röst.
BETYG: 1 av 5


14. STORBRITANNIEN. Blue - "I can"
YES, säger jag bara! Fy fasen vad skönt att St.br. failade! Gårkvällens framträdande var f-r-u-k-t-a-n-s-v-ä-r-t; om man nu tänker sjunga stämsång - SJUNG DÅ STÄMSÅNG! Och visst, stämsång sjöngs, men fyfan vad fruktansvärt det lät! Speciellt den där snubben som tog de höga stämmorna, han satte nada av dem! Pinsamt. Och efter numret tänkte jag "Fan, nu kommer ändå Europa rösta som tokar pga att de är Blue och blablabla". Men nej, de hamnade på 11:e plats och fyyy vad skönt! Hade blivit så förbannad om de tagit hem skiten.
Låten i sig är ... nja, alltså den är ju inte bedrövlig. Refrängen är rätt mäktig, men allt blev skit igår när deras falska stämmor drunknade i den höga musiken. Nej, fail, St.br.
BETYG: 1 av 5


15. MOLDAVIEN. Zdob si Zdub - "So lucky"
Alltså, det här är VERKLIGEN RHCP- och Iggy-inspirerat till max och som RHCP-fan blev jag först lite... förbannad när jag hörde den här låten. Tänkte, vad fan, kan man inte göra egna låtar nuförtiden eller?
Men sedan tänkte jag: "Äsch, vadå, alla låtar är snodda/inspirerade av andra!" och började smått gilla Moldaviens låt. De slutade på en 12:e plats, något jag verkligen inte trodde. Roligt! Det bästa är ändå numret - förstår att en del bara blir irriterade och tycker det är fruktansvärt - men det är ju det som är så otroligt roligt! Flum på högsta nivå och om man bortser från hatar och enhjulscyklande tjejer så är låten faktiskt helt okej! Roligt med lite alternativ/cp musik i ESC. Bra framträdande!
BETYG: 3 av 5



16. TYSKLAND. Lene - "Taken by a stranger"
Trodde aldrig att jag skulle säga det här efter hur mycket jag avskydde Tyskland och Lene förra året, men wow, det här var bra! Annorlunda, mystisk låt med ett fantastiskt avslut. Trodde absolut inte att det skulle leda till en seger, tippade på top tio. Slutade med just en tionde plats, rätt gött ändå efter att ha vunnit förra året. Hade känts lite mer fail om hon hamnade i botten... Hon sjunger fortfarande otroligt irriterande, men det är väl en del av hennes grej. Dansarna var duktiga, och ljusshowen var verkligen något utöver det vanliga. Riktigt snyggt! Dock var nog låten lite för "konstig" för att Europa skulle gå igång på det helt. Men roligt att hon vågade sig på en lite mer utstickande låt!
BETYG: 4 av 5



17. RUMÄNIEN. Hotel FM - "Change"
Nääää, sluuuuta. Ussssch! Sådant här blir jag bara så less på. Den här låten är riktigt kass, jag blir bara irriterad. Sångarens konstanta leende gjorde inte heller saken bättre - du behöver inte utstråla låtens känsla hela tiden! Vi  fattar! Verkade som att låten var favorittipp, även jag trodde att den skulle hamna högt pga att den är så pass "catchig". Slutade däremot på en 17:e plats, det verkar som att den inte riktigt höll för Europa... Förståeligt...
Numret var tröttsamt, de där leendena gjorde mig så irriterad! Kom igen, gör något annat än att dansa fram och tillbaka. Men det finns nog inte så mycket mer man kan göra till en sådan monoton låt, de gjorde nog så gott de kunde...
BETYG: 0,5 av 5



18. ÖSTERRIKE. Nadine Beiler - "The secret is love"
Av någon anledning älskade jag den här låten. Eller älska är nog lite väl starkt, men jag gillade den verkligen! Beror nog helt och hållet på Nadine's fantastiska röst. En del tycker den bara var skrikig och falsk, men jag vet inte riktigt... Om det nu var falskt var det iallafall "snyggt falskt", det passade låten. Tuff brud! Dock sämst låt, måste jag säga. Eller den hade sina stunder, men de stunderna var få. Den här låten var nog inte favorittippad för fem öre, vilket även syntes på resultatet - en 18:e plats. Trist, men sånt här funkar verkligen inte i ESC, men som sagt; jag diggade det. Hon är en tuff brud.
BETYG: 3,5 av 5



19. AZERBAJDZJAN. Ell & Nikki -  "Running scared"
Jaha, och nu ska jag alltså hylla vinnarlåten är det tänkt ... ? Alltså ... FY. FAN. Helt seriöst så trodde jag att den här låten skulle faila och jag blev duktigt förvånad när den gick vidare från sin semi, och ÄNNU mer förvånad när skiten VANN! Haaaallååå??!?!??! Det här är fruktansvärt! Det här är en dryg ihopblandad sörja av smörsång, falsksång, jobbigt beat och usel refräng. Kom igen, Europa?! Riktigt sorgligt att den här låten vann, fyfan.
Killen sjöng IBLAND rätt fint men tjejen, tjejen! Herregud vad falskt!
Men värst är själva låten ... refrängen gör mig galen, här gick jag på mitt tredje toalettbesök, jag stod inte ut!
Nej, usch. Finns det något positivt? Njae. Det "regnande fyrverkeriet" i slutet av låten var skitsnyggt. Där har vi det enda positiva. Men det räcker inte till någon poäng. Nej, Azerbajdzjan, ni förtjänar inte vinsten.
BETYG: 0 av 5



20. SLOVENIEN. Maja Keuc - "No one"
Ooo, det här var min favorit för kvällen! Jag vet, nu hatar väl alla mig, men fyfan vad jag älskade och älskar det här bidraget! Sure, första halvan av låten är otroligt seg, men sen när den väl kör igång, wow! Bruden är tuff, snygg, självsäker och är verkligen perfekt för låten. Kanske lite halvlamt nummer, men det passade ändå låten på något sätt. Näe, alltså detta var grymt! Hon fick en del poäng, men det ledde bara till en 13:e plats. Antar att det har att göra med att många tycker att den är just seg och inte så memorable... Men ja, kalla mig konstig och allt vad ni vill, men jag gillade detta och hejade på Slovenien (även fast jag visste att de var chanslösa)!
BETYG: 4,5 av 5



21. ISLAND. Sjonni's Friends - "Coming Home"
Väldigt fin historia bakom låten och så, väldigt rörande. För mig fungerade det dock tyvärr inte. Första gången man hör refrängen tänker man "nja, jo, ok" men sedan blir låten väldigt tjatig. När jag tänker tillbaka på gårkvällens final minns jag knappt Islands bidrag. Tyvärr är det så. Det blev lite tjatigt och tråkigt att se dem stå där och spela på sina instrument, det hände liksom ingenting. Men jag förstår deras tanke; de ville nog inte ha något fartfyllt nummer, bara hylla sin vän vilket är väldigt fint. Dock räcker inte det på långa vägar till någon seger, även fast hela Europa är överens om att det är fint. Folk röstar inte på det, det är inte tillräckligt. Det syntes även på placeringen som blev en 20:e plats. Men tummen upp för Island för en fin hyllning!
Poäng 1,5 av 5



22. SPANIEN. Lucia Perez - "Que me quiten lo bailao"
Alltså, jag tänker vara kortfattad när det kommer till den här låten. Det känns som ett skämt, men det var nog inte det. Eller? Jag förstår inte riktigt. Här bli jag mest bara arg, jag skrattar inte ens åt eländet. Fyfan! Det här kisspaus nummer fyra, även fast man inte var kissig satt man där på toan och försökte trycka ut någon droppe. Nej, fyfan! De kom på 23:e plats vilket de förtjänade, de kunde fan till och med bytt plats med Schweiz och kommit sist! Blä. Tråkigt/jobbigt framträdande också.
BETYG: 0 av 5



24. SERBIEN. Nina - "Caroban"
Den här låten gillade jag! 60-talig och härlig. Man blev verkligen glad av den! Tyvärr sjöng Nina riktigt surt igårkväll vilket nog var en stor bidragande faktor till att hon hamnade på en 14:e plats. Det lät verkligen inte fint. Synd! För jag gillade annars hennes röst när jag hört låten tidigare och hela numret är bra med undantag för den jobbiga rörliga bakgrunden och lyser i olika starka färger. Lite huvudvärksvarning. Men allt som allt en väldigt bra och härlig låt! Hon var dessutom riktigt söt och hade sjukt bra körsångerskor!
BETYG: 3,5 av 5



25. GEORGIEN. Eldrine - "One more day"
Oh yes, they love Linkin Park. Haha. Jag TROR att de hört Linkin Park NÅGON gång. Uuuuuuusch!
Den här låten gjorde mig stressad och irriterad. Plus får sångerskan för att hon hade rätt grym röst till och från. Minus för de FRUKTANSVÄRDA scenkläderna, rapparen och snubben som fick för sig att vråla retarderat då och då. Njae, helheten blev väldigt wierd. Men tjejen gjorde låten, hade inte hon varit med hade det blivit en nolla. Istället blir det en 1:a för min del, Europa och juryn gav bidraget en 9:e plats. Något de ska vara nöjda med, för de förtjänar fan inte det! Heh.
BETYG: 1 av 5





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0