The ten best albums - Part 2

Soundgarden
"Badmotorfinger"
1991, A&M Records




Självklart har the big S en plats på min lista, annat vore ju konstigt.
Bandets tredje och, enligt mig, bästa skiva. En platta fullproppad av mäktiga, kraftiga, fantastiska låtar.
Är ju ett "gammalt" Soundgardenfan. Eller ja, gammalt vetefan, har lyssnat på dem sedan början av gymnasiet, så en del år har det blivit. Det var Soundgarden som "introducerade" 90-talet för mig. Snubblade över bandet då jag slökollade på MTV, det var något "good old times"-program med en massa gamla godingar från den fina första halvan av 90-talet, och där spelades "Black Hole Sun". Självklart minns man detta mästerverk, finns det någon av oss 80's kids som ägde TV på 90-talet som Inte minns denna låt? Precis.
I vilket fall som helst, jag föll pladask för bandet och ville höra mer, mer, mer. Och oj vad jag började lyssna på dom! Soundgarden ägde platsen högst på musiktronen länge.
Genom Soundgarden har jag upptäckt en massa fina band från samma era, såsom (framförallt --->) Pearl Jam, Alice in Chains och Stone Temple Pilots.

Men för att snacka lite om "Badmotorfinger" så kan jag skriva som så att denna platta nog är deras tyngsta. Den är väldigt "dark", men samtidigt vacker. Chris' röst imponerar, som alltid. Det är otroligt vilken pipa den mannen har/hade. Rösten har bevarats relativt bra, dock var den såklart som bäst under Soundgardens glansdagar.
Mina favoritlåtar på skivan är "Mind Riot", "Slaves & Bulldozers", "Holy Water" och "New Damage".
"Slaves & Bulldozers" är en låt som kan lyftas upp än mer, då Chris' sångprestation i den är... outstandig. Han skriker, men ändå sjunger. Ni vet, "skriksjunger"? Chris är en expert och aktiv användare av "skriksjungandet", framförallt i denna låt. När jag såg honom live på Annexet i Stockholm i augusti 2007 spelade de många Soundgardenlåtar, bland annat denna. Och, oh my!!! Det må, när jag såg honom, ha varit 16 år sedan skivan spelades in, men damn, mannen kan sjunga! När jag såg honom var han 43 år men kunde fortfarande "skriksjunga" riktigt, riktigt bra... !

Denna platta anses av många gamla Soundgarden'are vara bandets starkaste album, och jag håller, som sagt, verkligen med. Deras föregående skivor och de som kom därefter var också riktigt grymma, men "Badmotorfinger" har det där lilla extra, den där extra växeln för att få lyssnaren att rysa till riktigt jävla mycket, eller ja, lyssnaren är ju i detta fallet jag. Smaken är som baken, men enligt mig är denna skivan MUSIK med megacapslock och Absolut värd en plats på min lista. :)

Puss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0