The ten best albums - Part 1

Ja, med tanke på hur jädrans mycket jag skriver är det nog bäst att dela in denna nya kategori, haha.
Här tänker jag skriva om de, enligt mig, tio bästa albumen, alla kategorier. Albumen kommer randomly, alltså startar jag inte med 10:an och slutar med 1:an eller vice versa. Why? The taste always change, alla vet vi ju att man har olika perioder då ett visst album är awesome, men nästa månad kan det handla om ett helt annat.
Så. Nu vet ni. Let's start this shit.

Billy Joel, "The Nylon Curtain".
Columbia Records, Sept 23rd, 1982



Alltså, det finns bara ett ord, eller ja; uttryck, som kan beskriva mina känslor för denna skiva: Aaaaaaaah! Detta "Aaaaaaaaah!":et skall självklart tolkas positivt.
"The Nylon Curtain" har funnits med mig i många, många år, mina första minnen av skivan är från det sena 90-talet. Min kära mor älskar Billy Joel, verkligen Älskar. Tillsammans med Bee Gees (en kärlek jag INTE delar med henne, huva) är Joel hennes favoritmusiker.
Skivan är så otroligt... vad skall jag säga? Fullständig! Kanske fel val av ord. Den är perfekt, jäkligt perfekt. När man kollar igenom låtlistan ler man till varje låttitel. "Allentown"... "Laura"... "Pressure"... "Goodnight Saigon"... "She's Right on Time"... "A Room of our Own"... "Surprises"... "Scandinavian Skies"... "Where's the Orchestra?"...
Alla är fantastiska låtar, otroligt fantastiska. Mina favoriter är "Allentown", "Laura" och "Pressure".
Sådan stark trio, sådan stark start på en platta som fortsätter i samma underbara anda skivan ut.
Ja, som jag redan har skrivit hundra gånger: Denna skiva. Denna skiva är... Med brist på nya fina adjektiv kan jag iallafall säga att den HELT KLART förtjänar en plats på min lista.

Tips:
Nästintill allt Joel har skapat är fantatiskt, som denna skiva, men jag måste ändå lysa lite extra på en särskild låt:
"Say goodbye to Hollywood" från skivan "Turnstiles" (1976). Älskar tempoväxlingarna och Billy's otroliga röst.
Perfection, people, perfection.

Så, detta var första plattan, imorgon lär nog nästa dyka upp.
Och ja, så, lyssna lyssna nu då! ;)

Puss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0