Favourites

Idag har varit en musikdag utan dess like. I brist på annat att göra, liksom.
The main music har varit älskade John Frusciante, älskade Red Hot Chili Peppers (mostly the old works) och PJ Harvey.

Favoritlåtarna för tillfället:

Som skrivet innan, "Transcending" by the Red Hot Chili Peppers. INTE bara för att det är en hyllning till River, utan för att det är en helt fantastisk låt. Typisk old Red Hot-låt. Jag gillar deras äldre sound mer än det nyare, typ "One Hot Minute" och "Mother's Milk" och så. Jaja.

"The Past Recedes" by John Frusciante. Första låten på plattan "Curtains". Jag älskar verkligen John's röst. Den är så fin. Och låten är megagaletbra.

"Shame" by PJ Harvey. En av de main anledningarna till att jag gillar PJ Harvey är det hur hon kan ändra sin röst något så otroligt. Hon kan få en mörk vacker dark röst, samtidigt som hon sekunden kan gå upp i en vacker hög ton. Hon är inte rädd för något, det märker man både röstmässigt, men även i hennes musik. "Shame" är ett mästerverk, om ni frågar mig. Bra text, bra sound, bra allt. Love, love, love.

"Hitchhiker" by Pearl Jam. Jag vettefan alltså, det är något med den här låten. Samtidigt som den verkligen inte är Pearl Jam's bästa, ändå är det. Soundet är galet bra, Eddie's röst är sååå underbar. Han leker lite med den, som på låten "Black, red, yellow", från samma samlingsalbum: "Lost Dogs". Musik med stort M, folks.

"My Friends" by the Red Hot Chili Peppers. ÅH. >< Den här är DEN låten, you know. Låten som sammanfattar sååå många år, som verkligen är mitt liv i låtform so far. Jag vet inte om det beror så mycket på texten, kanske a little, men det är bara låten i sig, liksom. Jag har alltid, alltid älskat den, både när jag lyssnat som en galning på Red Hot, men även då det varit torka på den fronten. Den är så vacker. Navarro på gitarr är nice det med.

"Go" by Pearl Jam. Mest bara för att DEN ÄR SÅ JÄVLA BRA. Svårt att förklara, eller egentligen inte. Den är bara magiskt galet sjukt heybaberiba bra. PUSS.

Sedan finns det säkert ett dussin till låtar som jag vill skriva upp, men dessa sex är nog de main favourites just nu.

På tal om Red Hot Chili Peppers, jag tänkte på en sak för en stund sedan när jag satt och glodde på bilder på bandet på ett random fanforum. När jag satt där kollade på bilder från alla deras perioder som ett band, framförallt de tidiga bilderna, insåg jag hur sjukt det egentligen är att dom har hängt med mig så länge som dom har gjort. Eller hur sjukt det är att jag har hängt med dom så länge som jag har gjort. Något av de alternativen iallafall.
Jag har lyssnat på så sjukt annorlunda musik jämfört med dom, musik som verkligen inte kunnat jämföras med dom, men även fast jag har gjort det, har jag ändå alltid älskat dom. Kanske älskat dom som favoritband nummer 1 alltid, men dom har alltid funnits där.
Jag vet inte riktigt exakt vad det faktumet beror på, men ända sedan jag hörde "Under the bridge" för första gången för duktigt länge sedan, har jag älskat dom. Det är lite Ark över dom, alltså det att dom alltid kommit tillbaka, alltid funnits där. Fast om man jämför Ark med dom är det nästan lite väl långt avstånd mellan dom, då RHCP bettyt och stått mig mycket närmre än Ark, FAKTISKT. Tro det eller ej.
Det är jävligt svårt att förklara.


Alltså.............. nu har babblat på alldeles för mycket idag, bloggat allt för många gånger.
Jag tänker bara skriva en sista sak... Fast jag vet inte om det är så jävla nödvändigt och smart att skriva det här...
Jag vet inte... Det irriterar mig... För jag vill skriva det, jag tror jag behöver skriva det... men ändå känns det jävligt onödogt.
HM.
Jag kan säga såhär: Snälla, snälla sluta skriva. Snälla, snälla sluta läs i min blogg. Jag slutade läsa i din och slutade kommentera i din när du sade till mig. Vad har då du för anledning att tycka att du får göra så i min, om jag inte får göra det i din? Okej, det handlar inte längre om att jag inte Får göra det, jag vill ärligt talat inte göra det längre. Fun, liksom.
Men snälla. Jag orkar inte.
Fast okej. Jag kan inte hindra någon från att göra något. We all live in a free world. Or NOT. Men you get it.
Jag antar att det Var onödigt att skriva, för inget kommer att förändras. Ingen-fucking-ting. För nu kommer du ju kommentera detta. Såklart. Det är ju självklart. Men du kanske kan sluta kommentera Efter att du kommenterat detta inlägget? Jag tror att även du har viktigare saker för dig än det.

SÅJA!

Peace.
/Liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0