Förlåt att jag är lite ledsen/upprörd, men om ni läser nedanstående text så tror jag att ni kommer att förstå mig lite mer

Okej????
Alltså.
Jag vet inte vad jag ska säga.

1. Skådespelarna? I detta fall hade dom fan kunnat hoppa över grejen att skådespelaren som spelade Edward liknar en vampyr och att skådespelerskan som spelade Bella var vacker osv, och faktiskt lagt mer kraft på att hitta duktiga, passionerade skådespelare. Jag menar, det finns så många bättre där ute, Mycket bättre.
2. Vad fan hände med inledningen av filmen? Inledningen, som i boken var så fängslande, som beskrev Bellas känslor och tankar kring sättet Edward behandlade henne på, det var så tydligt, så bildligt.
Okej, innan jag fortsätter får jag understryka att Nej, jag är inte en regissör, Nej, jag är inte en skådespelerska.
Och nu, fortstättningen. Jag har svårt att kunna förstå hur man har kunnat faila så hårt med en så fängslande och fantastisk bok som "Twilight".
En film som hade behövt tre timmar istället för de dryga två. De kanske var oroliga över att filmen skulle bli dryg, att folk skulle tröttna efter halvtimmen, men jag tror inte det, så länge man uttnyttjar de tre timmarna väl och planerar ut dom mer.
Som att lägga ner mer tid på tiden före Edward och Bella ens började prata med varandra. Och herregud, vad hände egentligen med deras passionerade kärlek? Det kändes hela tiden som att Bella var en dryg underläppsbitande brud. Vilket hon var, men hon var/är så mycket mer.

Jag tyckte det är så jäkla synd att dom skippade att lägga ner tid på tiden före E och B's relation drog igång.

Men jag ska inte sitta här och ordspy ut en massa negativa åsikter. Några jag verkligen gillade var E's familj, de var väldigt kraftfulla och hade den där styrkan och auran som beskrevs i boken.

Men som sagt, jag kommer hela tiden tillbaka till huvudpersonernas relation. Gah, jag blir nästan galen! Vart i helvete var passionen? Visst, de skulle ha lite distans mot varandra, med tanke på omständigheterna som gällde mellan dem, men det skulle ändå finnas den inre, djupa passionen inom dom som mer och mer skulle synas utanpå dem. Detta fanns inte i filmen, för fem öre. Det kändes som om dom var i det "första stadiet" under hela filmen. Jävligt synd.
Killen som spelade Edward var från och till riktigt bra i filmen, dock hade jag önskat att han hade haft mer utav... hm, hur ska jag uttrycka det? - pondusen, som Edward verkade ha i boken. Speciellt under lunchscenerna, som jag som en i en parentes hade önskat vore fler, när vampyrgruppen entrar kafeterian och även när dom satt och inte åt. Jag önskar att det hade funnits mer kraft i hans ögon, i hela hans karaktär för den delen.

Självklart är det sjukt svårt, nästintill omöjligt, att förvandla en fantastisk bok till en lika fantastisk film. Frågan är om det går överhuvudtaget, till 100%, men det som irriterar mig är att jag helan tiden funderar kring om de verkligen gjorde Allt för att få filmen så perfekt som möjligt? Okej, det där var onödigt skrivet, då det är självklart att de försökte göra det bästa utav filmen, duh - Money, Money!
Längden på filmen förstörde allt. Man klev över alla detaljer, självklart måste man stryka mycket ur boken, filmen kan inte bli hur lång som helst, men det fanns mycket detaljer, de flesta i form av känslor, som borde ha tagit större plats i det hela. Jag ville se mer utav den lilla kampen mellan paret! Jag ville se Mycket mer utav Bella's känslor och frustration över Edward, och i Edwards fall ville jag se mer utav han "vampyriska" sida. Visst, han ville ju inte vara ett "monster", men jag fick en bild, när jag läste boken, att han iallafall då och då hade svårt att dölja sin hunger och sina känslor för Bella, speciellt i början av storyn, innan dom hade börjat yttra sig till varandra.

Så... Ni får ursäkta att jag skrev allt ovanstående, men medan jag satt och kollade på filmen blev jag både och, nästan framförallt, ledsen. Jag menar, heck!, jag läste ut boken på lite mer än ett dygn! En bok och en story som jag inte varit så intresserad utav när filmen kom ut, men när jag väl började läsa blev jag förtrollad, förälskad, i berättelsens hemsksköna skönhet. You get it?
Gosh, det är i sådana här fall som man önskar att man var en regissör, fan. Hade jag regisserat filmen hade jag ändrat på mycket, samtidigt behållt mycket (som jag sade - allt var inte hemskt med den här filmen, det fanns många fina bitar i den, och många bra roller!), och även lagt till en del.
Och det första jag nog hade gjort, hade varit att åtminstone bytit ut skådespelerskan som spelade Bella. Sorry, bruden var grym i "Into the wild" (också därför jag såg fram emot att se filmen, eftersom hon är lovely), men i "Twilight" är hon, ursäkta ordvalet, bedrövlig. Jag hade lagt mycket tid och kraft i att hitta en skådespelerskan som skulle passa perfekt till Bella, det är en jävligt tuff roll, en roll som enbart någon mycket skicklig, speciell och känslofull skådis skulle kunna hantera. Skådespelaren som spelade Edward hade jag nog behållt, men jobbat mycket med. Kanske de jobbade så gott de kunde med honom, kanske han inte kunde prestera mer än han visade i filmen, men jag tror knappast på det. Han verkar ha den där lilla knistran i blicken, det har jag tänkt på i tidigare produktioner jag sett honom i, som bevisar att han är någon speciell. Jag tror på honom, och jag tror bara han hade otur med regissören och hela konceptet.

Så, hur många av fem? Två, möjligtvis tre. Det är en vacker film på ett sätt, men ja, efter att ni läst ovanstående stycken vet ni vad jag hade velat se annorlunda. Men det är bara det att... Gah, det är en så vacker bok! Och de hade kunnat göra filmen åtminstone dubbelt så vacker, om dom hade gjort det hade den fortfarande inte varit i närheten så vacker som boken är, men åtminstone lite vackrare än den är nu.

Hope you get it, och ni som har sett filmen, eller läst boken, får gärna komma med åsikter! Don't be afraid. ;)

Ha en skön fredag nu allesammans! :)

Peace.
/Liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0