Arkminnen m.m.

Som bekant, iallafall i alla Arkfans värld, så äger Arks enda spelning i Sverige i år rum i Sundsvall.
Ah, härliga Sundsvall...
Jag minns när jag såg Ark där för en herrans massa år sedan, det måste ha varit 2003.
Riktigt, riktigt grym spelning. Har varit på A Lot spelningar med det bandet genom åren, men jag tror nog att denna Gatufestspelning var den bästa jag varit på, hittills, och jag tror det kommer fortsätta att vara så.
Det var bara något med hela stämningen... Om jag inte minns fel tror jag att jag träffade Ola före, och ni vet - en liten 14-åring som får träffa sin största idol, tja, det kan ju inte bli bättre.
Detta var under den tiden då dom körde de absolut bästa spåren från den helt fantastiska skivan "In lust we trust". En skiva som är så otroligt känslig, så otroligt powerful, ett rent jävla mästerverk.
Sure, "We Are the Ark" är deras klart bästa platta, med låtar som är helt galet bra (förutom "You, who stole my solitude", som sure är en fantastisk sång, men gitarren i början är ett rent och skärt plagiat av AC/DC's "Thunderstruck", men jaja...). MEN "In lust we trust" är mer... ja, mer känslig.
Fina minnen har man från den skivan, den tiden... Well, well.

Men som sagt, Arks enda spelning i Sverige i år på Gatufesten. Jävligt smart drag, tror det kan bli en hur magisk spelning som helst. Dock kommer jag ej ha råd att åka och se dom, fast när jag tänker på det hade jag nog inte tackat nej. Har inte sett dom sedan i somras, och det är alltid lite kul att bli nostalgisk! ... Inte bara för mycket, så man sitter och gråter i ett hörn, skrikandes "Jag saaaknaaar!". Med i små doser är det nice, väldigt nice.
Blir nog rekordmånga besökare på spelningen, antar att alla trogna fans från hela landet kommer att samlas.

Vad mysigt. Det är nästan så man tänker tillbaka och saknar den lilla fanatiska tiden.
I mitt hjärta och säkerligen i mångas hjärnor kommer jag alltid vara lilla "Ark-Liv".
Det var ju ändå så allt började, känns det som. Det var när jag började lyssna på dom som allt gick upp för mig.
Nej, nu måste jag sluta innan detta inlägget blir allt för långt och bara en massa "Jag saknar Ark"-gojs.

Men för att sluta, här är Top 5 av mina bästa spelningar med Ark som jag har upplevt:

1. Gatufesten, Sundsvall. Juli 2003. Tror det var den 5:e-6:e något.
2. Mejeriet, Lund. November 2002. Min första "riktiga" spelning med Ark.
3. Tivoli, Helsingborg. April 2005. Rubbat bra. Mäktigt är ett litet ord för att beskriva den spelningen.
4. Where the Action Is, Karlskrona. Augusti, 2005. Att få en hel stel balkongspublik i en någon form utav teaterlokal att go bananas till Ark, det är something nice. Underbart!
5. Svårt att välja... Men det blir nog... Hrm... Senaste Mejerietspelningen jag var på, alltså i november 2005. Jävla sjuk spelning, pinsam eftersom det var månaderna efter att Musikbyrån visat en Arkspelning där en svettig Liv dansat och synts äckligt mycket på rutan. Inte okej. Ola hade glatt kontaterat det några dagar tidigare, och föll inte för att säga "Tja, ja vissa syntes ju lite Extra mycket..." på spelningen. TACK, Ola, TACK! Haha...

Ha en fin söndag!
Peace.
/Liv.

image305


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0